روح در برابر تکنولوژی

روح در برابر تکنولوژی

جنگ جهانی دوم که پایان رسیده بود و آلمانی ها باید از پس خرابه های برلین دوباره سربلند می کردند.

صنایع آلمان در طول جنگ دچار آسیب های فراوانی شده بودو حالا وقت آن بود که محصولات جدید تولید شود و چرخ اقتصاد دوباره بگردد.در این میان خودروسازانی مثل مرسدس بنز،ب ام و و فلوکس واگن می توانستند.نقش های مهمی از این سریال را بازی کنند.مرسدس بنز که رویای ساخت یک اسپرت تمام عیار برای هنرنمایی دوباره در مسابقات اتومبیلرانی را در سر می پروراند زودتر از همه دست به کار شد.در سال 1952 اولین SL300 مسابقه ای را در یکی از اتوبان های اشتوتگارت به سمت هیلبرون تست و معرفی کرد.این خودرو که یکی دیگر از پیکان های نقره ای مرسدس بنز لقب گرفت،در سبک SORTLIGHT یا فوق سبک ساخته شد و SL دو حرف ابتدایی این کلمات است.

مهندسان این خودرو را با استفاده از یک اسپیس فریم لوله ای سبک وزن و بدنه ای از جنس آلومینیوم و منیزیم ساختند تا وزن نهایی آن به 1050 کیلوگرم برسد.موتور این خودرو یک نمونه 6 سیلندر خطی با حجم 3 لیتر و قدرت 170 اسب بخار بود.به دلیل استقبال علاقه مندان از این خودرو رسیدن 1000 در خواست خرید برای SL300 ،کمپانی تصمیم گرفت این خودرو را با اندکی تغییرات در بدنه و اجرا فنی ،نمونه خیابانی آن را بسازد و با رونمایی از آن در خلال نمایشگاه خودروی نیویورک در سال 1954،چشمان جهنیان را به خیره کند.

هرچند نمونه اولیه و مسابقه ای هم از درهای موسوم به بال پروانه یا Gullwing  استفاده میکرد اما طراحان درهای مدل خیابانی را کمی بزرگ تر کردند تا سوار و پیاده شدن به آن کمی سهل تر شود.یکی از همین نمونه های خیابانی گالوینگ اخیرا در حراجی به قیمت نزدیک به 5 میلیون دلار به یک کلکسوینر فروخته شد.چندی پیش در آستانه 60 سالگی اتاق SL مرسدس بنز دومین نمونه از این خودرو را که در اختیار خودش بود بعد از 10 ماه کار بازسازی دوباره رونمایی کرد تا خاطرات پیروزی های لمانز و نوربرگ رینگ دوباره زنده شود.

از سال 1954 تا 1963 سه مدل از اولین نسل این خودرو ساخته شد.مدل اولی همان گالوینگ معروف است با کدSL300 Gullwing  فقط تا سال 1957 مجموعه حدود 3 هزار دستگاه از آن فروخته شد.این خودرو با استفاده از یک پیشرانه 6 سیلندرخطی و سیستم انژکتوری که به آن اشاره شد می توانست 215 اسب بخار نیرو داشته باشد.اما قیمت این مدل بسیار بالا بود و هر کسی توان خرید این مرسدس بنز زیبا را نداشت.به همین دلیل مدیران دایملر بنز که قصد داشتند سود بیشتری را روانه جیب کمپانی کنند، یک موتور 4 سیلندر را درون سینه این خودرو قرار دادند و درهای معمولی را براش طراحی کردند تا هزینه ها کاهش یابد.این مدل با کد 190SL و قدرت 105 اسب بخار از سال 1955از سال 1963 به فروش رسید.مدل بعدی SL300 بود اما نه به صورت گالوینگ .این خودرو به صورت رودستر با سقف هارد تاپ به خریداران ارائه شد. مرسدس بنز با تغییرات در موتور 6 سیلندر این خودرو 225 اسب بخار نیرو را از آن استخراج کرد.مدل رودستر از سال 1957 تا 1963 ساخته شد.


منبع: تعمیرگاه مرسدس بنز گلچین


برچسب‌ها: