پیشرو کوپه های لوکس اسپرت

پیشرو کوپه های لوکس اسپرت

حتی علیرغم پیشرانه قدرتمندتر و تجهیزات بیشتر در نسخه استاندارد،نسبت به نسل قبل 65 کیلوگرم سبک تر شده است.از تمهیداتی که در این کاهش قابل توجه وزن نقش داشته اند،می توان به استفاده از باتری های لیتیوم یون،رینگ های اختصاصی از جنس آلیاژ آلومینیم فورج کاری شده، سیستم ترمز AMG  از جنس مواد کامپوزیت و بهره گیری گسترده از آلومنیوم در ساخت قسمت های مختلف بدنه اشاره داشت .

پس از محدود شدن به کاهش وزن 1995 کیلوگرم،برای اینکه S63 AMG کوپه بتواند ظرف مدت 9/3 الی 3/4 ثانیه پس از حرکت به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، در کنار تعریف نسبت قدرت به وزن 41/3 کیلوگرم به ازای هر یک اسب بخار،قلدرترین پیشرانه سری BlueDIRECT بنز برای این ماشین در نظر گرفته شده که با 5/5 لیتر گنجایش ،دو توربو شارژ و 8 سیلندر با آرایش خورجینی،قادر است در دور موتور 5500 rpm معادل 585 اسب بخار قدرت تولید کند و نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس 7 سرعته AMG SPEEDSHIFT  به جان چرخ های عقب یا هر چهار چرخ ، به واسطه سامانه 4MATIC ، بینداز!البته علیرغم چنین اعداد و ارقام تاثیر گذاری،این پیشرانه از هم اکنون با استاندارد آلایندگی یورو 6 که مربوط به سال 2015 است مطابقت کرده و در کنار انتشارات 237 تا 242 گرم بر کیلومترآلاینده در 100 کیلومتر ترکیبی،بین 1/10 تا 3/10 لیتر سوخت می سوزاند.حداکثر سرعت، روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است .

مدل مورد بررسی،در نسخه دیفرانسیل عقب،به سیستم تعلیق اسپرت AMG با سامانه Magic Body Control مجهز شده،در حالی که نسخه4 چرخ متحرک آن از سیستم تعلیق بادی AIRMATIC با سامانه تنطیم عملکرد تعدیل کننده ها موسوم ADS PLUS سود می برد.زاویه بیشتر چرخ های جلو به طرفین،میله موجگیر بزرگ تر و تکیه گاه های ساب فریم به شاسی تغییر کند در قسمت عقب نیز جزءاقداماتی هستندکه برای افزایش پایداری و آرامش سواری نسخه 4MATIC انجام پذیرفته اند.

اینکه نسل یا نسخه جدیدی از خانواده S-class ارائه گردد و در قالب آن نوآورد برای نخستین بار به جهان اتومبیل عرضه نشود،تبدیل به امری محال شده و نسل نو S63 AMG کوپه نیز با معرفی امکان تنظیم زاویه خم یا Curve Tilting به صورت هوشمند( همانند آنچه موتورسیکلت سواران یا اسکی بازان می توانند انجام دهند.)این سنت را ادامه داده و جالب اینکه طبق اعلام مرسدس،هدف ارائه چنین قابلیتی،نه امکان عبور از دایره پیچ ها با سرعت زیاد،بلکه افزایش راحتی سر نشینان در جاده های پرپیچ و خم، هنگام حرکت با سرعت های بین 30 تا 180 کیلومتر بر ساعت است!

برای نیل به این هدف،سامانه کنترل جادویی بدنه (Magic Body Control )به زیر سیستم های تجزیه و تحلیل سطح جاده (Road Surface Scan )و کنترل فعال بدنه (َActive body Control )تجهیز شده است. با سیستم کنترل فعال بدنه،فشار هر کدام از طبق های سیستم تعلیق ،به وسیله سیلندرهای هیدرولیک ،به صورت مستقل تنظیم می شود،سپس بسته به انحنای پیچ،سامانه Curve Tilting  نقطه اصلی هر کدام از طبق ها را تغییر می دهد.بدین ترتیب ،ماشین می تواند در کسری از ثانیه،بسته به زاویه پیج و سرعت حرکت ،تا 5/2 درجه خم شود!شایان توجه است ، سیستم تعلیق روزآمدS63 AMG کوپه،انحناهای مسیر را با استفاده از سنسور سرعت و دوربین استریو نصب شده پشت شیش اصلی، آن هم از 15 متر جلوتر تشخیص می دهد!سامانه تجزیه و تحلیل سطح جاده نیز می تواند با کمک یک دوربین استریو،ناهمواری های راه را شناسایی کرده و سپس با ارسال اطلاعات به سیستم کنترل جادویی بدنه، به آن امکان دهد وضعیت کمک فنرها را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند!در کلیت طراحی ،مدل مورد بحث را تقریباً مشابه نسخه سدان خواهیم یافت اما با کمی دقت،در می یابیم که تفاوت ها،به وضوح راه این دو برادر را از هم جدا می کنند!طرح جلو پنجره سه بعدی S63 AMG کوپه،بیننده را به یاد مدل اسطوره ای SLS می اندازد.سپر عضلانی جلو با ترکیبی از خطوط برجسته با زوایای تند،در کنار ورودی های بزرگ هوا در طرفین و اسپویلر،چهره ای جسور به خودروی مورد بررسی بخشیده و مفاهیمی نظیر قدرت و تسلط را القاء می کند.

یک خط کوتاه از قسمتانتهایی جلو پنجره شروع شده و قبل از رسیدن به انتهای چراغ جلو (روی گلگیر) محو می گردد.خط شانه نیز از قسمت انتهایی چراغ جلو آغاز شده،با انحناییچشم نواز و زاویه ای رو به پایین به سمت عقب امتداد می یابد و نهایتاً،پیش از رسیدنبه چراغ عقب ، به پایان می رسد.بالای خط شانه و درحد فاصل بین چراغ های جلو عقب،خط کمرنگی وجود دارد تا زیبایی و ظرافت طرح های مرسدس بنز را بار دیگر به رخ بکشد.

قسمت پایین درها،خطی نسبتا بلند از انتهای گلگیر جلو شروع شده و با زاویه ای متضاد با خط شانه،تا رسیدن به گلگیر عقب ادامه پیدا می کند.خطوط روی درپوش موتور نیز به موازات طرفین جلو پنجره آغاز شده و به نوعی در سقف ادغام می شوند و راه خود را تا رسیدن به در صندوق عقب ادامه می دهند.در نمای جانبی ، خطوط دور گلگیرها،در کنار رکاب های اسپرت،قاب کرومی دور شیشه ها انحنای زیبای سقف،طرح آیرودینامیک آِینه ها با ستون های برجسته و رینگ های 19 اینچچی 10 پره با تایرهای 45/255 در جلو و 45/285 در جلو و 40/285 در عقب،یا رینگ های 20 اینچی 5 پره دوبل با تایرهای 45/255 و 35/285 در جلو عقب، زیبایی این کوپه را تکمیل می کنند.در نمای عقب،به واسطه طرح وگرافیک چراغ ها و نحوه طراحی در صندوق بار،به همراه برآمدگی کوچک روی لبه آن، بار دیگر شباهت با مدل SLS آشکار می شود که البته بسیار خوشایند است .در قسمت زیرین سپر عضلانی عقب ،دیفیوزر بزرگی قرار گرفته که 4خروجی کرومی اگزوز را در طرفین خود جای داده است فاصله بین قسمت انتهایی سانروف تا قسمت ابتدایی شیشه عقب نیز هنگامی که از پشت به خودرو نگاه کنیم، در نوع خود جذاب و چشم نواز جلوه می کند.در نظرگرفتن رنگ های مشکی براق برای دیفیوزر،مشکی مات برای رینگ ها و قرمز برای سیلندرهای ترمز،به همراه باز تابنده های بالای دیفیوزر،خط کرومی روی در صندوق و دستگیره های زیبای درها ،جزءدیگر شاخصه های ظاهری S63 AMG کوپه به شمار می روند.دوربین کابین،طبق معمول همیشه، توسط بهترین نوع چوب،چرم و آلکانتارا محصور شده که با طرح کربنی روی جلو داشبورد و رودری ها تکمیل می شود.پنل داشبورد راننده،همانند دیگر مدل های جدید بنز،از دو صفحه 3/12 اینچی تشکیل شده است.در قسمت چپ صفحه سمت چپ، لوگوی زیبای AMG  به همراه سرعت سنج مدرج تا 330 کیلومتر بر ساعت به چشم می خوردکه پایین آننشانگر وضعیت باک سوخت جای گرفته اما در قسمت راست آن نوشته v8 BITURBO به همراه دور سنج موتور مدرج تا 8 هزار rpm دیده می شود که پایین آن وضعیت گیربکس و درجه حرارت مایع خنک کننده رادیاتور،به نطر راننده می رسد.

در S63 AMG کوپه، از ساعت آنالوگ IWC مشابه نسخه سدان خبری نیست اما طرح دیجیتال شبیه آن روی صفحه سمت راست،در کنار اطلاعات مربوط به دمای بیرون و درون کابین، سرعت فن و وضعیت دریچه های سیستم تهویه به چشم میخورد.با چنین طرحی، عملاً مفهوم سنتی صفحه کیلومتر شمار دگرگون شده است!غربیلک فرمان 3 پره و صندلی های اسپرت این ماشین کاملاً جدید هستند و طرح نو و دینامیک پدال های آلومینئومی تعویض دنده،زمان انجام این عمل را کوتاه تر می کند.شایان توجه اینکه ،بنابراعلام سازنده،تمامی تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این کوپه، مشابه نسخه سدات است .

کمپانی مرسدس،برای این ماشین یک نسخه تولید محدود با نام Edition نیز در نظر گرفته که البته یک سال پس از ورود مدل پایه به بازار عرضه می شود و از امک��ناتی بدین شرح بهره مند است:کریستال های LED ساخت Swarovski، صندلی های اسپرت AMG با دوخت های خاکستری/ مشکی یا قرمز/ مشکی، درنظرگرفتن روکش چرم Nappa برای صندلی ها ، قسمت بالایی داشبورد،کنسول مرکزی و رودری ها و استفاده از میکروفیبر DINAMCA برای آفتاب گیرها و سقف، به همراه استفاده از چوب مرغوب.

S63 AMG کوپه، از سپتامبر 2014 وارد بازارمی شود.


منبع: www.machinemag.com


برچسب‌ها: