بازی تاج و تخت

بازی تاج و تخت

زمانی که پانامرا به نبرد سدان های 4 در کوپه به پا خواست،نگاه ماشین بازان را به سمت خود جلب کرد.اقدامی که پورشه را تحریک کرد تا بارونمایی از نسخه اسپرت توریسمو استیشن ، خود را در میان کانون توجه قرار دهد.و این مورد هم همزمان بود با پروژه جدید بخش AMG مرسدس که با ارائه نسخه 4 در GT ،خودرویی با عملکرد و قیمتی مشابه با نمونه کوپه معرفی کرد.

شتابگری حیرت انگیز

دو خودروی اشتوتگارتی حاضر در این آزمایش به قدری قدرتمند هستند که ممکن است تعدادی از سوپر اسپرتها را نیز به چالش بکشند. امروزه برخورداری از شتاب اولیه در 7 ثانیه می تواند جالب باشد اما پورشه برای طی کردن صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت تنها به 5/7 ثانیه زمان نیاز داردکاری که مرسدس آ« را در 2/7 ثانیه انجام می دهد.سامانه های 4 چرخ متحرک و کنترل کشش هر دو خودرو نیز کاملا موثر ظاهر شده و با عملکرد بالای پیشرانه هماهنگ هستند.در سبقت ها شتاب ثانویه هر دو مدل دیدنی عمل می کنند که با این آمار و ارقام هوش از سر بیننده می برند به طوری که تنها در عرض 7/2 ثانیه سرعت خود را از 48 به 12 کیلومتر بر ساعت می رسانند.

در چنین سرعتی عملکرد ترمزهای کربن سرامیکی نیز یکی دیگر از نقاط قوت این دو به شمار می رود.این ترمزها روی پانامرا به صورت استاندارد و روی مرسدس به صورت آپشن 7 هزارو 880 دلاری نصب شده اند.

پانامراو مرسدس از دو شخصیت کاملا متفاوت بهره می برند.هنگامی که پورشه در حالت الکتریکی رانده می شود،تمام انچه می شنوید،همهمه ای آرام است .اما در ترکیب با پیشرانه V8 بنزینی و انتخاب حالت اسپرت،صدای بلندتری از اگزوزهای پانامرا شنیده خواهد شد.غرش اگزوزهای فوق اسپرت GT از همان ابتدا گوش نواز است.

گیربکس 8 سرعته دو کلاچه پورشه و 9 سرعته اتوماتیک مرسدس قابلیت تعویض دستی دنده را به کمک پدال های روی فرمان فراهم کرده اند.تغییر حالت های رانندگی نیز توسط اهرم های دوار صورت می پذیرند.در هنگام رانندگی در سرعت های شهری،تعویض دنده توسط گیربکس مرسدس تا حدودی نا منظم انجام می شود .اما این بدان معنا نیست که از رانندگی آرام داخل شهری محروم شوید.

مرسدس،هیجان انگیزتراز پورشه

رانندگی با پانامرا در سرعت های شهری لذت بخش است و سامانه هیبریدی در ترکیب با گیربکس کارآمد پورشه، مهندسی فوق العاده این کمپانی را نشان می دهد.اما دوگنگی شخصیت در فرمان پذیری پانامرا دیده می شود.فرمان آن بزرگ تر و سنگین تر از مرسدس بوده که این موضوع در سرعت های پایین بیشتر خود را نشان می دهد.

وجود سامانه فرمان پذیری محور عقب که به صورت استاندارد روی مرسدس تعبیه شده،به این اتومبیل بزرگ جثه کمک می کند.اما در سرعت های بالا پایداری و چسبندگی مثال زدنی پورشه بیشتر نمود پیدا کرده و به راننده اطمینان می دهد تا با سرعت بیشتری پیچ ها را طی کند.

با در دست گرفتن فرمان مرسدس احساس ناب و خالصی از رانندگی القا می شود.با این حال نباید انتظار پایداری و چسبندگی پورشه را در سر پیچ ها از مرسدس داشته باشید.اگر چه در شرایط پر فشار رانندگی،چابکی GT در تغییر جهت های ناگهانی بسیار ستودنی است .

رانندگی با GT لذت بخش تر و هیجان انگیزتر از پورشه بوده به طوری که حتی فعال بودن سامانه 4 چرخ متحرک مرسدس (4Matic )نیز نمی تواند از شیطنت های آن بکاهد. البته امکان رانندگی تنها در حالت دیفرانسیل عقب برای مرسدس امکان پذیر است.

در مرسدس راحتی،فدای هیجان بیشتر شده و با لرزش های گاه بیگاه و سرو صدای اضافی از تعلیق،آرامش سر نشینان مختل می شود.پانامرا راحتی بیشتری را برای سرنشینان خود فراهم نموده و در سرعت های بالا ، کیلومترها را همچون یک گرندتور واقعی طی می کند.

کابین پورشه،ارگونومیک تر از مرسدس

با قرار گرفتن در کابین مجلل مرسدس GT ،خود را در میحطی مشابه همزاد دو در آن، اما در جایگاهی مانند کلاس E می بینید اما پورشه در این زمینه کمی اسپرت تر عمل می کند.صندلی های عضلانی پورشه نیز در افزایش این حس بی تاثیرنیست .اگر چه این بخش در مرسدس بدن راننده را به خوبی در برمی گیرد،اما تو حدودی در مقابل ارگونومی پورشه کم می اورد.

کابین مرسدس با داشتن شیب و خمیدگی های منظم در مقابل کابین شیک پانامرا،بسیار چشم نوازتر ظاهر می شود اما وجود قطعات پلاستیکی فلز مانند در کنسول مرکزی برای چنین خودرویی کمی دور از انتظاراست.

دو خودروی المانی از نظر فضای سر،پا،شانه و جایگذاری لوازم جانبی در قسمت جلوی کابین خوب مشابه هم عمل می کنند.اما با نشستن روی صندلی های عقب ،تفاوت ها آشکارتر خواهند شد.فضای مرسدس در این بخش اگر چه برای مدلی کوپه مناسب است،اما در مقابل پورشه تنگ به نظر می رسد.نبود زیر آرنجی برای صندلی های عقب و وجود تنها دو صندلی در این قسمت آزار دهنده است.

تجهیزات،استهلاک و ایمنی

با وجود هیبریدی بودن پانامرا، انتخاب یک پورشه به عنوان خودروی خانوادگی برای سه سال کمی گران تمام می شود.شارژکامل باطری های پانامرا توسط برق خانگی 6 ساعت طول می کشد که در صورت استفاده از شارژ سریع ، این زمان به 4/2 ساعت کاهش پیدا می کند.از جمله امکانات مشترک این دو خودروی لوکس،به صندلی های چرمی مجهز به گرمکن در جلو و عقب،چراغ های جلوی تمام LED صندوق عقب برقی،سیستم ورود بدون کلید(keyless ) و سنسورهای پارک جلو و عقب می توان اشاره کرد.اما شیشه های تیره،دوربین دید عقب،سامانه های ایمنی همچون نمایشگر نقاط کور،کمکی حرکت بین خطوط ،تشخیص ترافیک و ترمز اضطراری خودکار از جمله امکاناتی هستندکه با صرف هزینه بیشتر و به صورت سفارشی روی پانامرا نصب خواهند شد.امکاناتی که همگی به صورت استاندارد در مرسدس GT وجود دارند.

انتخاب دشوار

مرسدس GT چهاردر و پانامرا،دو خودروی لوکس،اسپرت و خانوادگی تمام عیار هستند که توانسته اند ترکیب عالی از ظاهری زیبا،عملکرد و کاربردی بودن را به نمایش بگذارند .اگر هیجان و لذت رانندگی در الویت اول باشد، مسلما GT برنده بلامنازع این رقابت خواهد بود.اما اگر ویژگی هایی همچون سواری راحت،آسایش،سرگرمی و میزان آلایندگی کمتر در الویت هستند،برد از آن پانامرا خواهد بود.اگر چه به مثابه  رقیب خود هیجان انگیز نیست.   

مقایسه مشخصات مرسدس AMG GT  و پانامرا توربو S هیبریدی        

 

نام و مدل خودرو

 

 

مرسدس AMG GT

چهار در

 

پورشه پانامرا توربوS

هیبرید اسپرت توریسمو

 

تعداد سلندر/نوع پیشرانه

8/تونین توربو-بنزینی

8/هیبریدی تونین توربو بنزینی

حجم پیشرانه (سی سی)

3982

3996

حداکثرقدرت(اسب بخار)

630

671

حداکثر گشتاور(نیوتن متر)

900

850

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت (ثانیه )

2/3

1/3

حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت )

315

310

نوع جعبه دنده

9سرعته اتوماتیک

8 سرعته دو کلاچه

وضعیت انتقال قدرت

چهار چرخ محرک

چهار چرخ محرک

وزن خاص (کیلوگرم)

2045

2315

مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر (لیتر)

3/11

01/3

قیمت نمونه مورد آزمایش ( دلار )

152 هزارو 710 دلار

160 هزار و 389 دلار


منبع: www.machinemag.ir


برچسب‌ها: