سنت شکن از نسل سوم

سنت شکن از نسل سوم

این نمونه که CLS  نام داشت از طراحی منحصر به فردی سود می برد و بنابر شرایط مساعد آن روزهای واردات،به سرعت به کشورمان نیز راه یافت تا رقیبی برای سری های 5 و 6 ب ام باشد.CLS  هر جا که حضور پیدا می کرد. سرها را برمی گرداند و بیننده تا مدتی به بررسی طراحی نامتعارف آن مشغول می شد.در سال 2012 پس از معرفی نسل دوم،مرسدس مورد بحث این شانس را داشت تا در ایران حضور یابد،اما پس از آن نمونه های فیس لیفت و نسل سوم آن به بازار خودروی کشورمان وارد نشدند.به هر حال، جدیدترین مدل CLS به صورت گذر موقت وارد ایران شده تا تفاوت های آن را با نسل های گذشته بررسی کنیم .

نسل نو CLS با طراحی مجدد تیم گوردون واگنر(مدیر دپارتمان طراحی مرسدس بنز ) که منتقدین فراوانی نیز دارد،در بخش داخلی وخارجی دستخوش تغییراتی متعدد شده است.فضای بیرونی آن حالتی از نسل گذشته را با ستون های قوس دار و کشیده داشته و کاهش ارتفاع در قسمت عقب بخش نیمه گنبدی را در سقف ماشین به وجود آورده است .

تغییرات در پوزه . چراغ های عقب و جلو که پیشتر فرمی شبیه به اتومیبل های آسیایی داشت،سبب شده تانسل نو CLS شکل ساختار شکل ساختار شکن و تهاجمی گذشته را کمی از دست داده و با طراحی محافظه کارانه تر و خطوطی نرم تر، از هیجان آن کاسته شود.

در فضای داخلی نیز با کنسولی مستطیل شکل و کشیده رو به رو هستیم که شبیه نمونه های به کار گرفته شده در کلاس E وS است.

نکته جالب این داشبورد استفاده از مانیتوری بزرگ است که با نمایشگر دو تکه 3/12 اینجی پشت فرمان پیوند خورده و 4 دریچه سامانه تهویه مطبوع را در خود می بیند.در بخش پایینی این دریچه ها با ظرافت تمام دکمه ها و ساعت شیک مرسدس بنز با یک کنسول شیب دار و سپس دسته دوار وگرد تعویض دنده تعبیه شده اند.

دیگر بخش های قابل توجه این اتاق و سیستم صوتی Burmester و اکسپیکرهای طرح برگ کرومی آن هستند که روی درها وجود دارند.صندلی های CLS خیلی نرم ولی در عین حال اسپرت بوده و بدن به خوبی در آ« حبس می شود.در ردیف عقب مرسدس بنز از 3 پشت سری سود برده و این یعنی قابلیت حمل 5 سرنشین را دارد اما برای راحتی بیشتر سر نشینان عقب ،این مدل را باید خودرویی 4 نفره دانست .

فضای داخلی CLS  در بخش جلو بهتر بوده و در عقب سرنشینان بلند قد به دلیل ماهیت کوپه مانند و شقف گنبدی شکل کوتاه،در نشستن به مشکل برخواهند خورد.فرمان کوچک و اسپرت ماشین خوش دست بوده و به راحتی در دست قرار می گیرد.برای قرار دادن جعبه دنده در حالت D  کافی است اهرم تعویض دنده تعبیه شده روی فرمان را با تلنگری نرم به پایین فشار دهید.ارگونومی ماشین آنقدر خوب تعریف شده که به راحتی با کمترین شعاع حرکتی می توان به ادوات اطراف کنسول و خود داشبورد دسترسی پیدا کرد.اما آُستانه درها کم عرض بوده و با ارتفاع کم طراحی شده که به همین دلیل ورود و خروج از ماشین برای افراد بلند قد کار آسانی نیست.مضاف براینکه تنگی صندلی های عقب و دید ضعف عقب که در برخی جهات باعث ایجاد نقاط کور هم می شود،به باورنگارنده از نقاط ضعف این مدل است که در CLS نسل پیشین هم این موضوع وجود داشت.این پیشرانه 360 اسب بخاری که برای CLS  در نظر گرفته شده در کنار نمونه الکتریکی با خروجی 21 اسب بخار به نوعی این خودرو را به اتومبیلی نیمه هیبریدی تبدیل کرده است.مرسدس بنز نام این فناوری را EQ Boost گذاشته و دیگر از اسم هیبریدی خبری نیست .در مدل AMG ، مرسدس بنز از کمپرسور الکتریکی سود برده که مانند توربو شارژر دوم عمل می کند.

سامانه اگزوز ماشین با هر سر گاز دادنی می غرد و بدنه تکان می خورد.CLS در حدود 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و پس از آن شتاب خودرو جالب توجه تر شده و رسیدن به سرعت 140 و 160 کیلومتر بر ساعت به راحتی انجام می شود.گشتاور 500 نیوتن متری هم مثل یک ژنراتور عمل کرده ودر کمترین دور موتور و به بیشترین میزان در اختیار راننده قرار می گیرد.عکس العمل ماشین به سرگاز دادن ها جالب بوده و در حد یک سدان کوپه خوب است و می توان روی قوای موتور حساب باز کرد.

این مرسدس سنت شکن،فرمان پذیری خوبی داشته و هندلینگ آن را می توان با پانامرا مقایسه کرد و کوچک ترین اثری از گبج شدن ها در تغییر خطوط وجود ندارد .به این نقطه قوت باید چسبندگی خوب را نیز اضافه کرد که تا خودرو چسبندگی خود را به سطح مسیر از دست نداده به راحتی در تغییر مسیرها یا وارد شدن به پیج ها می توان به آن اعتماد کرد.

دیگر نقطعه قوت این ماشین پیشرانه قلدر آن است که هیچ گاه راننده را نا امید نمی کند میزان نیرو به وزن آن 3/5 به یک است .عکس العمل پیشرانه نیز در این میان به پدال گاز،سریع و آنی است و با هر فشار غرش می کند،مضاف بر اینکه موتور با جعبه دنده 9 سرعته به خوبی هماهنگ شده و در زمان های کوتاهی تعویض دنده صورت می گیرد و آن تاخیر همیشگی که در جعبه دنده 7 سرعته در هنگام شتاب اولیه و کندن از زمین وجود داشت ،دیگر دیده نمی شود.همین کوپل شدن عالی موتور و گیربکس است که قدرت مانور پذیری CLS را بالا برده، اما به واسطه فاصله کم تایرها تا اتاق و تعلیقی که بیشتر کاربرد اسپرت دارد و فاصله کم ماشین تا زمین،سواری خودرو با تکتن و انتقال ضربات به داخل اتاق همراه است و CLS  چه در عقب چه در جلو دارای نرم و راحت نظیر کلاس S نیست و حس ماشینی اسپرت و کوپه را منتقل می کند.البته این دست اندازها و سرو صداها در داخل به شدت مدلی اسپرت لمس نمی شود اما آسایش کامل سواری را نیز از سرنشینان می گیرد.در کنار این مجموعه مرسدس بنز از سامانه ترمز قدرتمندی هم استفاده کرده که نیروی ایستایی عالی را بدون کشیدگی فرمان به طرفین تولید می کند.مرسدس بنز در حالی CLSرا رقیب پانامرا،آئودی A7 و ب ام و سری 6 گرن کوپ قرار داده که سعی کرده این ماشین را با امکانات بالا و کیفیت لوکس روانع بازار کند تا بتواند در کنار رقبا به خوبی خط نشان بکشد.در خصوص برخی قیمت های سطح تجهیزاتی این ماشین ،سیستم صوتی Burmester  حدود 5 هزار دلار یا سرد کن صندلی که 450 دلار است که ارزان قیمت هم نیست و وقتی از امکانات ویژه صحبت می کنید باید منتظر گرفتن صورت حسابی کلان باشید.

CLS اتاق جدید همانند نسل های گذشته خود بیشتر یک کوپه 4 در والبته 4 نفره بوده اما ردیف عقب راحتی کاملی از نظر فضای سر و پا در اختیار سرنشینان قرار نمی دهد.موتور خودرو پر قدرت و سرکش بوده و جعبه دنده هوشمند به نرمی و در حالت اسپرت با سرعت بالا تعویض می گردد .فرمان تیز و اسپرت و ترمزهای کارا، از دیگر نقاط قوت CLS محسوب می شوند.پس آنچه که مشخص است، اشتوتگارتی ها نسل نو مرسدس بنز CLS را برای ادامه دادن راه پر افتخار گذشتگان طراحی و تولید کرده اند.


منبع: www.machinemag.ir


برچسب‌ها: