مرسدس بنز 280S

مرسدس بنز 280S

فرقی نمی کند که این هنر در یک تابلو باشد و یا در طراحی یک خودکار به ظاهر کم اهمیت .اتومبیل محصولی است که سالانه گردش مالی بالاییرا برای کارخانجات به ارمغان می آورد و هنر طراحی و ساخت در فروش آن نقشی اساسی دارد.کارخانه مرسدس بنز نیز در کارنامه خود آثار هنری زیادی را ثبت کرده که در ادامه یکی از آنها را بررسی خواهیم کرد.

هر گاه نام Paul Bracq طراح مشهور مطرح می شود،دو سری اتومبیل را به یاد می آورم.یکی مرسدس های دهه 60 شامل مدلهای SL,S و SE ودیگری ب ام و و  Turbo Concept مدل 1972 که به نوعی بیانگر دید کمپانی برای آینده مدل های اسپرت آن بود که در سالهای بعد به مدل M-1 ختم شد.حالا یکی از آثار او دست مایه تهبه این گزارش است .یک مرسدس بنز S280از سری W-108 ،یک مجسمه کامل .چراغ های جلو از زیباترین بخش های بدنه هستند که فاصله ای با جلو پنجره منحنی دارند گویی باد گوشه های جانبی آنها را به عقب برده و به زه هایی ختم می شوند که دور تا دور بدنه را احاطه کرده اند.روی جلو پنجره چهار ردیف زه افقی دیده می شود.گلگیرها در محل های قرارگیری چرخ ها کمی به عقب کشیده شده اند که با این حیله کوچک،زیبایی آن چندین برابر شده است.بدنه بصورت سدان است و در ظاهر خیلی هیجان انگیز نیست ولی هوشمندی طراح را می توانید در همه جای آن مشاهده کنید.گونه های اویه S های امروزی ،با خودروهای لوکس آمریکایی تفاوت داشتند.طول یک 280S برابر با 4900 میلی متر است که در رقیب آمریکایی هم سالش کادیلاک دویل سدان این اندازه به 5715 میلی متر می رسد .

سری W-108 در سال 1965 وارد بازار شد و به زودی توانست به موقعیتی عظیم دست یابد.قبل از عرضه آن مدل موفق مرسدس W-11 یا مدل 220 و 230 فاتح بازار بودند.سری جدید گرچه همان خطوط طراحی را استفاده می کرد ولی کاملا به روز شده بود.دنباله ها حذف شده و مساحت افزایش پیدا کرده بود.درها عریض تر بودند،ابعاد چرخ ها بزرگ تر و ترمزها در جلو وعقب دیسک بودند.این سری با مدل 250S معرفی شد و بعدها به 280 و300ختم شد.البته علاوه بر نصب موتورهای گوناگون روی این اتاق ،یک گونه کشیده تر که با کد SEL شناخته می شد نیز در معرض فروش بود که 10 سانتی متر بلند تر از گونه عادی بود.با ورود به فضای داخلی با استاندارد مرسدس رو به رو خواهید شد.چوب واقعی (نه برچسب چوب نما )که در بسیاری از اتومبیل های آمریکایی دیده می شد،در آن به کار رفته است .

دو نشان دهنده بزرگ در مقابل دید راننده تعبیه شده و سرعت سنج تا 240 کیلومتر در ساعت مدرج شده است .رادیوی BLAUPUNKT روی آن حفظ شده است .تودوزی به رنگ کرم بوده وبازسازی نشده ولی به صورت اعجاب انگیزی بدون آسیب باقی مانده است .

280S در 1967 به بازار آمد و تا 1972 در خط تولید بود و در این مدت 93 هزار دستگاه از آن ساخته شد.موتور این مدل یک نمونه 6 سیلندر به حجم 2778 سی سی به قدرت 140 اسب بخار است که شتاب 5/12 ثانیه به آن میبخشد .حداکثر سرعت این پدیده 185 کیلومتر در ساعت است.دو کاربراتور ساخت Zenith در کناره سر سیلندر دیده می شوند.این در حالی است که سری 280SEبه سیستم انژکتور مجهز بوده است. باک S حدود 82 لیتر گنجایش دارد.قیمت آن در آن سال 17 هزار مارک آلمان بوده است.

در سال 1348 یعنی یک سال قبل از ورود اتومبیل مورد آزمایش به ایران، نمایشگاه تجاری آسیاییدر محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد که کشورهای مختلفی در آن حضور داشتند.مرسدس بنز نیز با همکاری شرکت مریخ نماینده مرسدس بنز نیز با همکاری شرکت مریخ نماینده مرسدس بنز در ایران حضوری چشمگیر در این نمایشگاه داشت.آنها حتی یک دستگاه از اولین اتومبیل های تولیدی در سال های 1890  را نیز به تهران آورده بودند و به برخی بازدید کنندگان ایرانی نیز اجازه دادند که آن را آزمایش کنند.در این غرفه بزرگ و رویایی بالاترین مدل های روز کمپانی از جمله 280CE Coupe,280SEL,600 یونیماگ و چند مدل دیگر در معرض دید  بازدید کنندگان بودند.اگر قرار بود همین وضعیت،امسال در نمایشگاهی مشابه تکرار شود باید مدلهایی همچون میباخ E کوپه وS65 راشاهد می بودیم .

در نهایت در مورد این اتومبیل می توان گفت که به دلیل دست نخورده بودن آن،یافتن نمونه دیگری در در شرایط مشابه در کشورمان بسیار مشکل خواهد بود .


منبع: تعمیرگاه گلچین


برچسب‌ها: